iPhone vs Android

De iPhone of een smartphone met Android? Iedereen heeft het erover. En waarom zou ik er dan niet mijn mening over geven. Ik heb van beide smartphones een versie in mijn bezit. Dus over het besturingsysteem kan ik wel iets zeggen.

De iPhone

Op de iPhone van Apple heet het besturingsysteem iOS. Het is een systeem waar het allemaal draait om eenvoud. Het is zelfs zo eenvoudig dat de kinderen van mijn zus snel overweg kunnen met deze smartphone. Met de touchscreen navigeer je door je apps en ben je ergens ooit de weg kwijt dan is er die ene home-knop waarmee je altijd terug naar het startscherm kunt (mits de app niet is vastgelopen natuurlijk). Apps kunnen gedownload worden via de appstore en je kunt je iTunes account eenvoudig koppelen. Dit laatste is ook direct het grootste probleem van de iPhone. iTunes!

De iPhone is een afgeschermd apparaat. Alleen via iTunes kun je bestanden van je computer op de telefoon plaatsen. Dit maakt zakelijk gebruik al erg lastig en daarnaast is iTunes ook nog eens een ongelofelijk traag programma, dat duidelijk worstelt met oude code. Apple zou er goed aan doen om iTunes eens van de grond af aan opnieuw te programmeren zodat het zo soepel loopt als spotify een echt heerlijke muziekdienst vergeleken met iTunes.

Op de lange duur gaat ook de traagheid waarmee applicaties opstarten knagen aan je geduld. Dit is natuurlijk een model specifiek probleem. Bij iedere nieuwe uitvoering is de hardware natuurlijk ook verbeterd en zullen applicaties steeds sneller en soepeler functioneren.

Android

Doordat de iPhone zo een gesloten systeem heeft en je zelf eigenlijk niets meer met de iPhone kunt (behalve als je hem hackt, maargoed dat wil je in principe niet doen) ben ik overgestapt naar een HTC met Android.

Deze smartphone is voor mij een echte verademing. Eindelijk heb ik het gevoel weer dat ik alles ZELF onder controle heb met mijn telefoon. Het is heel even wennen dat er meer mogelijkheden zijn, dat je de telefoon gewoon als harddisk met je computer kunt connecten en zelfs de keuze hebt om er een draadloos stationnetje van te maken zodat je met je laptop in heel Nederland kunt internetten via je HTC (of de vele andere merken die Android toestellen verkopen).

Daarnaast is multitasking een normale gang van zaken op Android. Op de iPhone is het meer een moetje. Net als iTunes moet Apple weer ad hoc programmeren, iets wat de software op lange termijn natuurlijk niet ten goede zal komen. Op mijn HTC werkt het multitasken feilloos en dat is belangrijk als je lekker met je telefoon wilt werken.

Ook Android heeft een appstore. Behalve dat je gewoon zoveel apps tegelijk kunt downloaden als je wilt (op de iPhone moet je na het downloaden van iedere app weer opnieuw naar de appstore navigeren) zijn inmiddels alle belangrijke apps die ik op de iPhone had ook beschikbaar op Android. En de apps schieten daadwerkelijk uit de grond. Nu heb ik gelezen dat er voor Android ook een zeer goeie developer kit is, waarbij in de simpelste vorm iedereen een eigen app kan maken. En daar ligt naar mijn idee ook wel de toekomst. Apps kun je ook gewoon  op websites vinden en daar downloaden. Je bent niet beperkt tot de appstore.

Conclusie

Het lijkt me wel duidelijk welk systeem ik zelf prefereer. Maar de cijfers liegen er ook niet om. Android is de iPhone in aantallen al ver voorbij gestreefd en terecht. De iPhone zal weer teruggaan naar zijn schare trouwe aanhangers die hun hele huis vol met Apple producten hebben staan. Gek genoeg zijn dit altijd mensen die in ieder ander opzicht van hun leven uniek willen zijn (lees: ontwerpers en creatieven) en toch hebben ze allemaal dezelfde telefoon. Go figure. De iPhone is vooral voor kinderen en digibeten een zeer geschikte telefoon. Android heeft de toekomst. Niet alleen is het een veel opener, completer en efficiënter systeem, het is ook veel betaalbaarder voor de meeste mensen.

Over freek

Internetverslaafde
Dit bericht werd geplaatst in Android, iPhone, Smartphones en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op iPhone vs Android

  1. Stefan Brink zegt:

    Volgens mij heb je niet de nieuwste iPhone als ik het zo hoor. Die is toch echt wel een stuk beter dan de vorige versies. Vooral de hardware is top, iets waar veel Android bouwers zich nog in kunnen verbeteren. Verder heb je wel gelijk denk ik dat android de toekomst heeft. Daarvoor is de bedrijfsfilosofie van Apple te bekrompen voor.

  2. freek zegt:

    Het klopt zeker dat de nieuwste iPhone er gelikt uitziet en dat iOS 4 ook een grote verbetering is. Gelukkig ben je het wel eens met mijn conclusie😉

Geef een reactie

